خرید ملک در ترکیه

خرید خانه در ترکیه

کشور ترکیه همواره مقصد توریستی بسیاری از گردشگران ایرانی بوده است. به دلیل نزدیکی مسافت و همچنین نزدیکی فرهنگ بین دو کشور، در حال حاضر، خرید ملک در ترکیه یکی از گزینه‌های مناسب برای زندگی، کار و در نهایت مهاجرت به کشور دیگری برای ایرانی‌ها به شمار می‌آید. طی چند سال اخیر، بسیاری از شهروندان ایرانی با خرید ملک در ترکیه به آن کشور نقل مکان کرده‌اند. دولت ترکیه نیز با راه‌اندازی برنامه‌های اقامتی و اخذ تابعیت خود باعث انگیزه بیشتری برای سرمایه‌گذاری در این کشور شده‌اند.

جمهوری ترکیه با مرکزیت شهر آنکارا کشوری در مرز قاره آسیا و اروپا به حساب می‌آید. به طوری که استانبول، مهم‌ترین و توریستی‌ترین شهر آن، توسط پل بسفر به دو قسمت اروپایی و آسیایی تقسیم می‌شود. جمعیت ترکیه حدود 83 میلیون نفر در سال 2019 تخمین زده شده است که اکثر این جمعیت در مناطق شهری ساکن می‌باشند. از لحاظ مذهبی حکومت و قانون اساسی ترکیه، با وجود اینکه اکثر مردم این کشور را مسلمانان تشکیل می‌دهند، سکولار است.

پیش خرید ملک در ترکیه

یکی از گزینه‌های خرید ملک در تمام کشورهای دنیا پیش خرید آن با قیمت پایین‌تر و پیش از اتمام ساخت آن است. با مراجعه به دفاتر رسمی و قانونی فروش املاک و مستغلات در کشور ترکیه می‌توان از شرایط ویژه پیش خرید ملک در ترکیه آگاهی پیدا کرد. باید در نظر داشت که تا زمانی که سند به طور کامل به نام خریدار انتقال پیدا نکرده است، وی نمی‌تواند از مزایای اقامت و تابعیت کشور ترکیه بهره‌مند شود. مشاوران و کارشناسان مجموعه EndVisa در امور حقوقی و کرشناسی خرید و پیش خرید ملک در ترکیه همواره یاری‌رسان سرمایه‌گذاران می‌باشند.

خرید ملک تجاری در ترکیه

خرید ملک تجاری در ترکیه مانند ملک مسکونی، بسته به مکان و شهر انتخابی متقاضی هزینه متفاوتی را در بر خواهد داشت. در صورتی که خریدار ملک تجاری بخواهد مغازه‌ای را راه‌اندازی کند باید ابتدا نوع زمینه کاری خود را مشخص کرده و سپس از دولت ترکیه جواز کسب اخذ نماید. گزینه دیگر خریدار پس از خرید ملک تجاری اجاره آن به افراد دیگر می‌باشد که در این صورت نیز می‌بایست از دفاتر املاک معتبر برای اجاره ملک خود استفاده کرده تا مشکلی برای وی پیش نیاید. در صورتی که فرد خریدار بخواهد با خرید یک ملک تجاری اقامت ترکیه را نیز کسب نماید، می‌بایست جواز کسب را به نام خود گرفته و در کشور ترکیه آغاز به کار و تجارت نماید. معمولاً قیمت مغازه در شهرهایی مانند آنتالیا، آنالیا و ازمیر از دو شهر بزرگ ترکیه یعنی استانبول و آنکارا ارزانتر می‌باشد.

مدارک لازم برای خرید ملک در ترکیه

برای خرید ملک در ترکیه ابتدا باید به آن کشور سفر کنید و بهتر است از طریق یک وکیل مجرب قرارداد خرید ملک خود را در دفاتر ثبت اسناد معتبر کشور ترکیه انعقاد نمایید. جهت خرید یک ملک مسکونی یا تجاری در کشور ترکیه به مدارک زیر نیاز است:

  • گذرنامه معتبر
  • افتتاح حساب بانکی در یکی از بانک‌های کشور ترکیه
  • اخذ کد مالیاتی محلی
  • مدارک محل سکونت در کشور زادگاه متقاضی؛ مانند قبض برق یا تلفن
  • عکس
  • بیمه زلزله (اجباری)
  • ترجمه رسمی مدارک شناسایی خریدار

برای خرید خانه در ترکیه چقدر پول لازم است؟

بدیهی است که بسته به منطقه، شهر و محل ملک، قیمت خرید آن می‌تواند متغیر باشد. نکته ضروری درباره قیمت ملک در ترکیه این می‌باشد که شهر استانبول در ترکیه جزو 40 شهر گران دنیا به حساب آمده که با توجه به این که این شهر یکی از مقاصد اصلی گردشگری در دنیا است، موضوع عجیبی نمی‌باشد. از سال 2017 تا کنون، بازار خرید ملک در ترکیه رشد چشمگیری را تجربه کرده است. بیشترین استقبال از خرید ملک از طرف سرمایه‌داران خارجی در شهرهای استانبول، آنکارا، ازمیر و آنتالیا به چشم می‌خورد.

قیمت یک خانه در کشور ترکیه، همانطور که ذکر شد، با توجه به شهر، محل و نوع خانه متفاوت است، ولی به طور میانگین می‌توان گفت که قیمت هر متر مربع ملک در ترکیه حدود 3 تا 5 هزار لیر تخمین زده می‌شود. بنابراین، برای خرید یک خانه 70 متری باید حداقل حدود 200 هزار لیر پرداخت نمود.

هزینه‌های جانبی خرید ملک در ترکیه

مانند هر جای دیگر دنیا، خرید هر ملک هزینه‌های جانبی خود را برای خریدار خواهد داشت. برای خرید یک ملک در ترکیه به صورت قانونی باید هزینه‌های جانبی نقل و انتقال ملک را ناگزیر پرداخت نمود. این هزینه‌ها عبارتند از: تأیید کپی پاسپورت (حدود 200 لیر)، هزینه انتقال سند (حدود 3 درصد قیمت کل ملک)، عوارض شهرداری (حدود 3 درصد قیمت کل ملک)، کمیسیون دفتر کارگزار ملک (حدود 3 تا 5 درصد قیمت کل ملک) و هزینه بیمه آتش‌سوزی.

نکات خرید ملک در ترکیه

برای خرید ملک در هر کجای دنیا نکات مهم و مشترکی وجود دارد که خریدار باید آنها را رعایت کند. ولی، در یک کشور خارجی مانند ترکیه، خریدار ایرانی می‌بایست با حواس و خاطر مطمئن‌تری معامله خود را انجام دهد. یکی از نکات مهم برای خرید یک ملک در ترکیه، انتخاب وکلای مجرب و مطمئن می‌باشد. با این وجود که برای خرید ملک در ترکیه داشتن وکیل ضروری نمی‌باشد، اما بسیار شنیده شده است که در بازار املاک و مستغلات ترکیه کلاهبرداری صورت می‌گیرد که با انتخاب یک وکیل کارآزموده این مشکل حل شده حتی اگر هزینه‌ای را به خریدار تحمیل نماید.

نکته مهم بعدی، انتخاب شهر و محل ملک خریداری شده است. برای سرمایه‌گذار اهمیت دارد که ملک خریداری شده توسط وی در مکانی نباشد که پس از چند سال ارزش و قیمت آن کاهش یابد. در آخر نیز باید اشاره کنیم که حتماً پیش از انجام معامله خرید ملک، خود یا وکیل شما وضعیت مکان مورد نظر را از مراجع ذیربط استعلام نماید تا بدهی یا وام بانکی نداشته باشد و سند ملک آزاد باشد.

سرمایه گذاری با خرید ملک در ترکیه

خرید ملک در ترکیه به طور اقساطی

در صورتی که متقاضی پول کافی برای خرید یک خانه را در خاک ترکیه نداشته باشد، می‌تواند از شرایطی خاص استفاده کند و ملک را به صورت اقساطی خریداری نماید. البته، باید توجه داشت که تا تصفیه کامل قرارداد، سند ملک در اختیار خریدار قرار نخواهد گرفت و حق فروش آن را به غیر نخواهد داشت. مورد مهم‌تر این که، بسیاری از شهروندان ایرانی که ملکی را در کشور ترکیه خریداری می‌نمایند، قصد اخذ اقامت یا تابعیت این کشور را نیز دارند که با خرید قسطی ملک، تا زمان تصفیه کامل، این امر امکان‌پذیر نخواهد بود.

خرید ملک در ترکیه بهتر است یا گرجستان؟

چند سالی می‌شود که گرجستان نیز مانند ترکیه مقصد بسیاری از گردشگران ایرانی شده است. و در عین حال، این کشور برنامه‌هایی را برای سرمایه‌گذاران خارجی تدارک دیده است تا با خرید ملک یا احداث یک کسب و کار اقامت گرجستان را بتوانند کسب نمایند. به طور قطع نمی‌توان اظهار نمود که بین ترکیه و گرجستان کدام یک گزینه مناسب‌تری برای خرید ملک به حساب می‌آیند. با توجه به هدف سرمایه‌گذار، میزان سرمایه و انتخاب یک کشور برای زندگی هر فردی می‌تواند انتخاب خود را داشته باشد.

با این حال، و با میزان استقبال از هر کدام از این دو کشور برای خرید ملک، می‌توان با قطعیت گفت که کشور ترکیه مقصد مناسب‌تری برای سرمایه‌گذارانی است که یک ملک را می‌خرند. نمی‌توان از نزدیکی فرهنگ و زبان، وضعیت اقتصادی کشور ترکیه و نیز مزایای خرید ملک در راستای کسب اقامت و تابعیت چشم‌پوشی کرد. در هر حال، در یک وضعیت کلی، به نظر می‌رسد کشور ترکیه مکان مناسب‌تری برای خرید ملک و زندگی برای شهروندان ایرانی به شمار می‌آید.

آیا با خرید ملک در ترکیه می‌توان اقامت گرفت؟

در صورتی که یک فرد خارجی قصد اقامت بیش از 90 روز را در کشور ترکیه داشته باشد، می‌بایست اقدام به درخواست ویزای اقامت کند. اما، برای اقامت بیش از 90 روز گزینه اجاره ملک در این کشور نیز پیش روی متقاضی خواهد بود. تا قبل از این، با اجاره یک ملک در کشور ترکیه اقامت دو ساله به درخواست‌کننده اعطا می‌شد. در قوانین جدید مهاجرتی ترکیه، اعتبار اقامت به فردی که ملکی را در این کشور اجاره کند به یک سال کاهش یافته است. این اقامت موقت بوده و ممکن است به دلایلی تمدید نشود. بدین ترتیب، با خرید ملک با هر قیمتی نیز می‌توان اقامت کوتاه‌مدت این کشور را کسب نمود. البته، این اقامت تا زمانی معتبر است که ملک در اختیار کامل سرمایه‌گذار باشد و آن را واگذار نکند. فرد خریدار می‌تواند با اجاره ملک خود و عدم حضور در کشور ترکیه نیز اقامت خود را حفظ نماید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه پیشنهاد میکنیم مقاله اقامت سرمایه گذاری در ترکیه را بخوانید.

خرید ملک در ترکیه و اخذ پاسپورت

طبق قوانین جدید کشور ترکیه که از سال 2019 اجرایی شد، متقاضی تابعیت ترکیه برای اخذ پاسپورت این کشور می‌تواند با خرید یک ملک به ارزش حداقل 250 هزار دلار طی مدت کوتاهی اقامت و تابعیت ترکیه را به دست آورد. این مبلغ پیش از این 1 میلیون دلار آمریکا برآورد شده بود. همان طور که می‌دانیم و در بالا ذکر شد، کسب اقامت ترکیه با پاسپورت این کشور متفاوت است. بسیاری از مزایای شهروندی کشور ترکیه با اخذ اقامت این کشور در دسترس متقاضی نخواهد بود.

برای دریافت شهروندی و پاسپورت ترکیه، در حال حاضر، تنها گزینه سرمایه‌گذاری از طریق خرید ملک در ترکیه است که سریع و مطمئن سرمایه‌گذار و خانواده وی را به پاسپورت ترکیه و استفاده از تمامی مزایای آن خواهد رساند. برنامه‌های اقامتی ترکیه، نظیر اقامت از طریق اجاره ملک، ویزای کار، ویزای تحصیل و سایر موارد فرآیندی زمان‌بر و پیچیده پیش پای متقاضی تابعیت ترکیه خواهند گذاشت که تضمینی نیز برای اخذ پاسپورت این کشور نخواهند بود. بسیاری از هم‌وطنان ایرانی ما طی یک دو سال اخیر برای خرید ملک و اخذ تابعیت ترکیه اقدام کرده‌اند. طبق آماری که کشور ترکیه در ابتدای سال 2020 منتشر کرده است، شهروندان ایرانی بیش از هر کشور دیگر در بازار املاک کشور ترکیه سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

اجازه کار با خرید ملک در ترکیه

از آنجا که با خرید یک ملک در ترکیه می‌توان اقامت کوتاه‌مدت این کشور را به دست آورد، پس در نتیجه سرمایه‌گذار اجازه کار نیز خواهد داشت. باید در نظر داشت که این اجازه کار منوط به اعتبار کارت اقامت و در نتیجه حفظ ملک خریداری شده می‌باشد. فقط در صورتی سرمایه‌گذار می‌تواند اجازه کار دایم داشته باشد که تابعیت کشور ترکیه را اخذ نماید که این کار با خرید یک ملک با شرایط تعیین شده از سوی دولت ترکیه امکان‌پذیر است.

وکیل جهت خرید ملک در ترکیه

با استقبال بیش از حد از برنامه اقامت و اخذ پاسپورت ترکیه از طریق خرید ملک از سوی شهروندان هم‌وطن ما، امکان سودجویی و کلاهبرداری در خرید ملک در کشور ترکیه نیز افزایش یافته است. انتخاب وکلا و کارشناسان باتجربه و منصف برای خرید ملک در ترکیه و در نهایت و در صورت درخواست متقاضی اخذ پاسپورت ترکیه، پیشنهاد مجموعه «EndVisa» به شما هم‌وطنان عزیز می‌باشد.

وکلای مجرب ما در ایران و ترکیه آماده هرگونه مشاوره و راهنمایی برای خرید ملک و در نهایت اخذ تابعیت کشور ترکیه برای سرمایه‌گذارانی است که همیشه بهترین‌ها را انتخاب می‌کنند. برای کسب اطلاعات تکمیلی و مشاوره جهت خرید ملک و دریافت پاسپورت ترکیه در اسرع وقت با مشاوران ما تماس بگیرید!

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *