پاسپورت و اقامت پس از کرونا

پاسپورت دوم

وضعیت اخذ پاسپورت و اقامت

مانند اکثر مردم دنیا، من نیز هم‌اکنون از خانه به کار مشغولم و سعی دارم به نتیجه‌ای منطقی برسم از این شیوع همه‌گیر که به طور حتم باعث تغییر دنیا می‌گردد و اولویت‌های ما را دگرگون خواهد کرد. مدت زیادی نمی‌گذرد از زمانی که دولت‌ها محدویت‌های سفت‌و‌سختی را برای مواجهه با ویروس همه‌گیر کرونا اعلام نموده‌اند، و تنها گذر زمان است که می‌تواند روشن کند این تمهیدات تا چه حد موفق خواهند بود.

تأثیرات مخرب ویروس کرونا دولت‌ها را به سمت بستن مرزهای‌شان، قرار گرفتن در قرنطینه و محدودیت در رفت‌وآمد سوق داده است. تأثیرات دامنه‌دار این موضوع، مانند کاهش تعداد پرواز ایرلاین‌ها، ذخایر رو به اتمام سوپرمارکت‌ها و کاهش فعالیت روزانه بر تمامی افراد قابل مشاهده است. بسته به این که کجای دنیا زندگی می‌کنید، این تأثیرات مخرب می‌تواند به طور مشخصی بیشتر یا کمتر باشد. برای بسیاری، این موقعیت ضروری پیش آمده که سریعاً به سمت کشور و خانة خود بازگردند، به خدمات سلامت مناسبی دسترسی پیدا کنند و از حمایت جامعة خود برخوردار شوند. در برخی موارد، به علت ممنوعیت پروازها، تنها کسانی که اقامت دایم یا گذرنامة یک کشور را دارند می‌توانند به آن کشور سفر کنند.

زمانی که گردوخاک فروکش کند

طی این هفته‌ها یا حتا ماه‌ها، شاهد خواهیم بود مردم با تمام تلاش ممکن اولویت‌های جدیدشان را مشخص می‌کنند. به طور حتم، بسیاری تنها به فکر بازگشت به موطن اصلی‌شان خواهند بود؛ جایی که کنار خانواده و حمایت جامعه احساس امنیت بیشتری دارند. در حالی که بسیاری از شرکت‌ها همواره یک «برنامة مستمر تجارتی» برای خود دارند، چنین بحرانی به آنها زمان می‌دهد تا عکس‌العمل مناسب و تجدید قوای لازم را برای تعیین یک «برنامة خاص شرایط غیرمترقبه» فراهم آورند. ما اغلب دربارة نیاز به «برنامة جایگزین» (Plan B) در مورد شرایط بحرانی بحث و فکر کرده‌ایم. تعیین برنامة جایگزین معمولاً در جاهایی اهمیت بیشتر دارد که از لحاظ اجتماعی، سیاسی و اقتصادی شرایطی ناپایدار دارند. طی سال‌های گذشته این وضعیت را در کشورهایی مانند: هنگ‌کنگ، لبنان و آفریقای‌جنوبی به دلایل مختلفی شاهد بوده‌ایم.

با این وجود، اغلب ما تمرکز خود را همچنان بر این خواهیم گذاشت که این شیوع همه‌گیر چگونه بر زندگی شخصی‌مان تأثیر خواهد گذاشت، و نیز بر کسب و کار ما؛ یعنی صنعت نوپای «اخذ اقامت و شهروندی از طریق سرمایه‌گذاری».

رنج کوتاه‌مدت، پیش از خروج از بحران

    بسیاری از کسانی که نیم‌نگاهی به شرکت در اقامت از طریق سرمایه‌گذاری دارند سرمایه‌شان را در بورس و سهام گذاشته بودند. اخبار روزانه از سقوط سهام و تأثیر مخرب بر روی سرمایة آنها می‌تواند باعث شود دارایی‌شان را بیرون کشیده و به سمت برنامه‌های اقامتی سوق دهند.

نه‌تنها این گزینه ممکن است مدت زیادی در دسترس نباشد، بلکه این دغدغة اصلی سرمایه‌گذاران است که دارایی‌شان در این دورة ناامنی طی این برنامه حفظ شود و از بین نرود. بنابراین، چنین واهمه‌ای بر شرکت‌های کوچکی که روی مشتری‌های معدود خود حساب کرده‌اند تأثیر خواهد گذاشت. یک رکود بزرگ بر منابع درآمدی این شرکت‌ها تأثیر مخربی گذاشته و بسیاری از آنها را وادار می‌سازد تا هزینه‌های خود را مورد  بررسی دوباره قرار داده و در نهایت تعدیل نیرو کنند. این مشکل تنها مختص به شرکت‌های مربوط به اقامت و سرمایه‌گذاری نمی‌باشد، به طور کلی هر صنعتی در دنیا تحت‌تأثیر چنین رکود و واکنشی قرار خواهد گرفت.

در نتیجه، تنها تعداد اندکی درخواست برای سرمایه‌گذاری از هر کدام از برنامه‌های اقامتی سرمایه گذاری وپاسپورت دوم طی ماه‌های پیش‌روی انجام خواهند گرفت. این امر باعث می‌گردد تمام کشورهایی که روی سرمایة این برنامه‌ها حساب باز کرده‌اند متضرر شوند. برای مثال، کشورهای حوزة کارائیب که توریسم یکی از منابع اصلی درآمدشان است با شرایط کنونی مثل کنسل‌شدن پروازها و ممنوعیت سفر با کشتی‌های کروز سرمایه‌ای هنگفت از دست خواهند داد. متاسفانه، با شرایط ذکرشده در مورد کاهش پرونده‌های اقامتی، این کشورها به طور مضاعف ضرر و زیان خواهند دید.

واکنش‌ها چه خواهد بود؟

آیا شاهد مشوق‌های مالی کوتاه‌مدتی خواهیم بود که طی بحران طوفان شدید چند سال پیش کشور «سنت‌کیتس» به آنها اعطا شد؟ شاید احکامی از سوی دو بانک بزرگ OECS یا ECCB صادر شود تا میزان سرمایه به اندازة پیش از بحران حفظ شود یا حداقل برای اجتناب از سقوط بیشتر همین شرایط نگاه داشته شود. آیا شاهد یک پاسخ هماهنگ از سوی تمام برنامه‌های اخذ تابعیت کشورها در جهت حفاظت از این صنعت خواهیم بود؟ آیا سایر جزایر کارائیب تصمیم خواهند گرفت به بازار فروش شهروندی بپیوندند؟ پرسش‌های سخت زیادی در این دورة بحرانی پیش چشم این کشورها است.

بیشتر خوانید: خرید پاسپورت ارزان

پاسپورت دوم

ققنوس دیر از خاکستر برخاسته

اگرچه اروپا به طور گسترده‌تری از ویروس کرونا تأثیر پذیرفته است، اما آنها می‌توانند با تکیه بر سایر درآمدهای همیشگی خود اقتصادشان را نجات دهند. در حالی که اقتصاد جهانی ناپایدار باقی خواهد ماند، می‌توان انتظار داشت قیمت املاک و مستغلات نیز کاهش یابد. زمانی که این اتفاق رخ دهد، چطور می‌توان به جذابیت برنامه‌های اقامتی از طریق سرمایه‌گذاری امید داشت؟ در حالی که همه‌مان نسبت به فعالیت‌های‌ روزانه، فاصله‌گذاری اجتماعی، شست‌وشوی دست‌های‌مان و قرنطینة خود با احتیاط عمل می‌کنیم، برای برخی دیگر این امکانات وجود ندارد. می‌توان نگاهی به کشورهای بسیار فقیر انداخت و تصور کرد این ویروس چه بلایی سر آنها خواهد آورد.

بحرانی با این شدت همچنین می‌تواند نشان دهد چرا بسیاری از متقاضیان درخواست اقامت و شهروندی به مسایل بهداشتی و خدمات پزشکی کشور انتخابی خود توجه می‌کنند. با این که مرزهای کشورهای حوزة شینگن بسته شده است، اما اکنون می‌توان متوجه شد که ارزش کارت اقامت کشورهای اروپایی مانند مالتا، یونان یا پرتقال چه اندازه است، به‌خصوص اگر شهروند کشوری باشید که زیرساخت‌های مطمئن و باثباتی ندارد.

این چنین مسائلی اکنون در ذهن همه وجود دارد. مردم حالا درک می‌کنند که داشتن یک اقامت دوم یا پاسپورت کشور دیگر به چه میزان ضروری است. اقتصاد جهانی به طور معناداری تحت‌تأثیر قرار خواهد گرفت، و هیج‌کس نمی‌تواند پیش‌بینی کند که آخر چه خواهد شد. همه‌مان مسئول رفتار اجتماعی و فردی خود هستیم و شاید باید آماده باشیم تا در آینده و در صورت تکرار چنین اتفاق‌هایی برنامه داشته باشیم و آمادة هرگونه واکنش مناسب.

سلامت باشید، هر جا که هستید

علی بیات

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *