آب و هوای ترکیه

آب و هوای کشور ترکیه

کشور ترکیه همواره مقصد بسیاری از گردشگران ایرانی بوده است. نزدیکی مسافت، ارزان بودن و تشابهات فرهنگی باعث شده تا کسانی که قصد سفری اقتصادی به خارج از کشور را دارند، کشور ترکیه را انتخاب کنند. در چند سال اخیر، به دلایل گوناگون، تعداد زیادی از شهروندان ایرانی کشور ترکیه را برای کار و زندگی نیز انتخاب کرده‌اند. در حال حاضر، کشور ترکیه با برنامه‌های اقامتی و اخذ تابعیت خود اقامت در ترکیه با سرمایه گذاری را تسهیل نموده است. از این روی، عوامل زیادی در کشور ترکیه مورد تحقیق افرادی قرار می‌گیرد که قصد نقل مکان به این کشور را برای زندگی دارند. یکی از مهمترین عوامل برای زندگی آب و هوای ترکیه می‌باشد. این عامل گاهی به تنهایی قصد مهاجرت به یک کشور را از بین خواهد برد.

آب و هوای ترکیه چگونه است؟

کشور ترکیه محصور در میان دریا و کوه می‌باشد و به همین دلیل شرایط آب و هوایی در آن در نقاط مختلف کشور متفاوت خواهد بود. حدود 3 درصد از کشور ترکیه در محدوده اروپا واقع شده است که مرزی مشترک با یونان و بلغارستان دارد. این منطقه با مسیرهای آبی که به دریاهای سیاه و اژه سرازیر می‌شوند، از محدوده اروپایی جدا می‌گردند و بخش آسیایی این کشور را تشکیل می‌دهد. آب و هوای استانبول و حوالی دریای مرمره جوی متعادل دارد. در دشت آناتولی آب و هوا به شدت متغیر بوده و اختلاف دمای روز و شب به حداکثر مقدار خود می‌رسد. همانطور که کشور ترکیه نقطه‌ای بین غرب و شرق دنیا از لحاظ فرهنگی به حساب می‌آید، آب و هوای ترکیه نیز تلاقی جوی متغیر همراه با آب و هوای معتدل مدیترانه‌ای به شمار می‌رود.

آب و هوای ترکیه در بهار

بهترین آب و هوای ترکیه برای سفر و نیز زندگی در فصل بهار مشاهده می‌شود. طبعیت زیبا با آب و هوایی معتدل شهرهایی مانند استانبول و آنکارا را برای زندگی، کار یا سیاحت تماشایی می‌کنند. ماه‌های فصل بهار در ترکیه از مارچ شروع شده و تا پایان ماه می ادامه می‌یابد. ماه آپریل در ترکیه معمولاً با باران‌های ملایم همراه است که این کشور را دیدنی‌تر خواهد کرد. میانگین دما در ماه مارچ در استانبول 7 درجه سانتی‌گراد، در آنتالیا 13 درجه و در آنکارا به 5 درجه می‌رسد. در ماه آپریل این میانگین به ترتیب برای شهرهای فوق به 12، 16 و 11 درجه سانتی‌گراد افزایش یافته و در ماه می حدوداً دمایی معادل 16، 20 و 16 درجه را تجربه می‌کنند.

آب و هوای ترکیه در تابستان

تابستان فصل محبوب گردشگران برای سفر به کشور ترکیه، مخصوصاً شهرهای ساحلی آن می‌باشد. این فصل که با ماه جون شروع شده با ماه آگوست به پایان می‌رسد. این فصل در اکثر مناطق ترکیه با گرما و تابش آفتاب زیاد همراه است و معمولاً بارش باران را در این نواحی شاهد نخواهیم بود. شاید بهترین نقاط در تابستان در کشور ترکیه شهرهای ساحلی آن باشند. آب و هوای ترکیه و میانگین دما در فصل تابستان در ماه جون برای شهرهای استانبول، آنتالیا و آنکارا به ترتیب برابر است با 21، 26 و 20 درجه سانتی‌گراد. این میزان گرما در ماه جولای برای هر سه شهر به ترتیب به 23، 29 و 23 درجه خواهد رسید. و در آخرین ماه تابستان یعنی ماه آگوست دما در استانبول به 23 درجه، در آنتالیا به 29 درجه و در آنکارا نیز به 23 دجه سانتی‌گراد می‌رسد.

آب و هوای ترکیه در پاییز

آب و هوای ترکیه در فصل پاییز مانند کشورمان ایران آب و هوایی تقریباً معتدل است و زیبایی‌های خود را برای افرادی که آنجا زندگی می‌کنند و یا به این کشور سفر می‌کنند، در پی خواهد داشت. سرمایه گذاران ایرانی به دلیل تشابه زیاد آب و هوایی کشور ترکیه با ایران به فکر خرید خانه در ترکیه افتاده اند. این فصل از سپتامبر تا پایان نوامبر طول خواهد کشید. طول روزها کوتاه‌تر شده و باران‌های پاییزی از ماه اکتبر آغاز خواهند شد. میانگین دما در فصل پاییز پایین آمده و آب و هوای ترکیه معتدل‌تر خواهد شد. استانبول در ماه سپتامبر دمایی حدود 20 درجه سانتی‌گراد را تجربه خواهد کرد و آنتالیا میانگین دمایی برابر با 25 درجه خواهد داشت و آنکارا نیز دمای حدود 18 درجه را در سپتامبر به خود خواهد دید. در ماه اکتبر و با شروع بارندگی‌ها دمای سه شهر فوق به ترتیب برابر خواهند بود با 16، 20 و 13 درجه. در نهایت، در ماه آخر پاییز و در نوامبر، میانگین دمای استانبول به 12 درجه، آنتالیا به 15 درجه و آنکارا نیز به 8 درجه خواهد رسید.

آب و هوای ترکیه در زمستان

کشور ترکیه در زمستان آب و هوایی تقریباً سرد را تجربه می‌کند. این فصل برای گردشگرانی که قصد اسکی یا کوهنوردی در برف را دارند، کشور ترکیه مقصد مناسبی به شمار می‌رود. در زمستان، آب و هوای ترکیه اغلب سرد و خشک همراه با بارش باران و برف می‌باشد. البته قسمت جنوبی کشور آب و هوای معتدل‌تری را در زمستان تجربه خواهد کرد. این فصل از ماه دسامبر شروع شده و تا پایان فوریه به طول خواهد انجامید. در دسامبر، میانگین دمای استانبول حدود 8 درجه سانتی‌گراد خواهد بود و آنتالیا نیز دمایی در حدود 12 درجه خواهد داشت. دسامبر در آنکارا سردتر بوده و میانگین دمای 2 درجه را طی این ماه مشاهده خواهید نمود. در ژانویه و آغاز سال نوی میلادی، میانگین دمای استانبول به 5 درجه، آنتالیا به 10 درجه و آنکارا به صفر درجه سانتی‌گراد می‌رسد. اغلب بارش برف در ترکیه را در این ماه شاهد خواهیم بود. در ماه آخر زمستان یعنی فوریه هوا اندگی گرمتر شده و میانگین دمای هر سه شهر یک درجه سانتی‌گراد افزایش خواهند یافت.

آب و هوای ترکیه در عید نوروز

عید نوروز در تقویم میلادی برابر است با 21 ماه مارچ میلادی. بنابراین، تعطیلات سال جدید شمسی با اواخر اولین ماه فصل بهار در ترکیه همزمان شده است. همانطور که در توضیحات آب و هوای ترکیه در فصل بهار توضیح دادیم، کشور ترکیه در این ماه هوایی معتدل رو به سرد را تجربه خواهد کرد و میانگین دمای شهر استانبول 7 درجه، آنتالیا 13 درجه و آنکارا 5 درجه سانتی‌گراد خواهد بود.

مناطق خوش اب و هوای ترکیه

کشور ترکیه نیز مانند کشورمان ایران، چهار فصل را کاملاً تجربه کرده و در هر فصل آب و هوای یک منطقه از آن برای زندگی بهتر خواهد بود. البته برای گردشگران، اغلب فصل تابستان و شهرهای ساحلی مانند آنتالیا، آلانیا و کوش‌آداسی جذاب است و در زمستان اقامت‌گاه‌های پیست‌های اسکی این کشور در کوه‌های ارزروم و بورسا. برای اقامت دایم و کار در کشور ترکیه، از نظر آب و هوا و همچنین شرایط زندگی، سه شهر استانبول، آنکارا و ازمیر برای ایرانی‌ها مقاصد اصلی و مناسب‌تری به شمار می‌آیند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *