ثبت شرکت در خارج از کشور

قرارداد ثبت شرکت در خارج از کشور

تمامی افرادی که در سرتاسر دنیا فعالیت تجاری دارند، امیدوارند که کسب‌وکار خود را گسترش داده یا تأسیس نموده و به فرامرزهای زادگاه خود برسند. همچنین، بسیاری از صاحبان بیزینس در یک کشور، به دلایلی، خواهان انتقال کسب‌وکار خود به  کشوری دیگر و در نتیجه زندگی در آن کشور می‌باشند. ثبت شرکت در خارج از یک کشور راه‌حل اولیه این دغدغه فکری است. با این حال، این امر به سادگی در دسترس همه قرار نمی‌گیرد. قوانین حقوقی و تجاری خاص هر کشور همواره می‌تواند مانعی بر سر راه افرادی باشد که قصد دارند شعبه‌ای از شرکت خود را در خارج از کشور به ثبت برسانند یا بیزینس جدیدی را در کشوری دیگر تأسیس نمایند.

در این مطلب می‌کوشیم اصول و شرایط کلی ثبت شرکت در خارج از کشور زادگاه یک صاحب کسب‌وکار را با توجه به نقاط مشترک اکثر کشورهای توسعه‌یافته شرح دهیم، تا راهنمایی باشد برای افرادی که قصد دارند بیزینس خود را توسعه و گسترش دهند.

راهنمای ثبت شرکت در خارج از کشور

برای ثبت شرکت در خارج، ابتدا باید از قوانین کشور مقصد مطلع بود و ضوابط مربوط به ثبت کسب‌وکار در آن را مورد بررسی قرار داد. اکثر افرادی که در پی گسترش تجارت خود می‌باشند و یا با ثبت شرکت در خارج قصد نقل‌مکان و مهاجرت به کشوری را دارند، به طور معمول، کشورهایی را انتخاب می‌کنند که از لحاظ اقتصادی و اجتماعی شرایط پایداری داشته باشند. کشورهای اروپایی، آمریکا و کانادا در آمارهای منتشرشده از سوی سازمان‌های بین‌المللی معمولاً در صدر رتبه‌بندی اقتصادهای پویا در دنیا جای دارند. البته نباید از کشورهای شرق آسیا مانند چین، ژاپن، کره جنوبی و سنگاپور نیز غافل شد که از لحاظ اقتصادی، طی دهه اخیر رشد بالایی را تجربه می‌کنند.

با این حال، به دلیل محبوبیت کشورهای اروپایی، آمریکا و کانادا بین هم‌وطنان ایرانی ما، این کشورها مقصد بسیاری از افرادی است که قصد توسعه کسب‌وکار خود را داشته و در ضمن می‌خواهند به کشوری دیگر نقل مکان کرده و آنجا زندگی کنند. کشور آمریکا، به دلیل شرایط و روابط سیاسی آن با ایران، گزینه دور از دسترسی برای تجار ایرانی برای ثبت شرکت به نظر می‌رسد. با این وجود، برنامه‌های مهاجرتی سرمایه‌گذاری آمریکا که محبوب‌ترین‌شان برنامه EB5 است، همچنان در دسترس سرمایه‌گذاران ایرانی قرار دارد. کشورهای اروپایی، مخصوصاً کشورهای حوزه شینگن، نیز جزو مقصدهای پرطرفدار ایرانی‌ها می‌باشند. البته باید توجه داشت که این کشورها که تعدادشان کم نیست، هر کدام قوانین مخصوص خود را برای ثبت شرکت یک فرد خارجی خواهند داشت.

در مورد کشور کانادا، اما، در چند سال اخیر شرایط متفاوت است. این کشور که در حال حاضر یکی از اقتصادهای روبه‌رشد دنیا را در اختیار دارد، از صاحبان کسب‌وکار موفق خارجی و نیز از سرمایه‌گذاران استقبال خوبی به عمل می‌آورد. شهروندان ایرانی نیز طبق آخرین آمارها طی یک دهه پیش اغلب این کشور را برای کار و مهاجرت انتخاب کرده‌اند. ویزای استارتاپ کانادا یکی از بهترین برنامه‌های مهاجرتی کشور کانادا برای افرادی است که می‌خواهند با سرمایه‌ای معقول کسب‌وکار خود را در این کشور راه‌اندازی کرده و به این کشور نقل‌مکان نمایند. نکته مهم درباره ثبت شرکت در کانادا این است که تنها در ایالت بریتیش کلمبیا افراد خارجی امکان دارا بودن  صددرصد سهام را دارند و نیاز به یک مدیرعامل مقیم کانادا یا شهروند کانادایی نخواهد بود.

به طور کلی، باید به این مورد توجه کرد که اولین گام برای ثبت شرکت در خارج، معین نمودن اهداف بلندمدت و برنامه‌ریزی مشخص جهت ادامه فعالیت اقتصادی و نیز زندگی در آن کشور است. در این راستا، وکلای حقوقی مجرب بین‌المللی بهترین افرادی هستند که دورنمای ثبت شرکت و ادامه فعالیت در یک کشور خارجی را برای متقاضی مشخص و وی را راهنمایی می‌کنند.

شرایط ثبت شرکت در خارج از کشور

همان‌طور که در فوق آمد، ثبت شرکت در خارج از کشور بسته به قوانین و ضوابط معین‌شده از سوی هر کشور می‌تواند تفاوت‌های عمده‌ای داشته باشد. با این حال، شرایط عمومی برای ثبت شرکت در هر کشوری به طور تقریبی ثابت است.

دارا بودن مدارک شناسایی مانند شناسنامه، کارت ملی و پاسپورت الزامی است. همچنین بسته به انتخاب نوع شرکت، مانند شرکت سهامی یا شرکت با مسئولیت محدود نیاز به حداقل 2 نفر برای ثبت شرکت در خارج خواهد داشت. قابلیت انتقال مبلغ هزینه ثبت شرکت در خارج از کشور نیز از موارد ضروری می‌باشد. این انتقال هزینه توسط یک کارت پرداخت بین‌المللی معتبر مانند مستر‌ کارت یا ویزا کارت باید صورت بگیرد.

علاوه بر موارد فوق، در صورتی که شرکت مورد نظر بخواهد فعالیت خود را آغاز نماید، باید مبلغی نیز به عنوان آورده اولیه به حساب بانکی که در یک بانک کشور مقصد افتتاح شده است، واریز نماید. بسیاری از کشورهایی که به افراد خارجی اجازه ثبت شرکت را می‌دهند، شرط استخدام افراد بومی آن کشور را نیز در دستور کار فرد متقاضی قرار می‌دهند. از آن جا که نوع شرکت ثبتی و کاربرد آن بسیار اهمیت خواهد داشت، متقاضی بهتر است پیش از ثبت شرکت در خارج و واریز مبلغ آن با یک وکیل حقوقی مشورت نماید.

مزایای ثبت شرکت در خارج از کشور

به طور قطع، ثبت شرکت در خارج از کشور برای توسعه تجاری یک صاحب کسب‌وکار یا فردی که بخواهد بیزینس جدید خود را در یک کشور خارجی توسعه‌یافته تأسیس نماید، مزایای زیادی در پی خواهد داشت.

  • شاید مهم‌ترین مزیت ثبت شرکت در خارج از کشور، اخذ اقامت برای فرد متقاضی و خانواده وی باشد. بسیاری از افرادی که قصد ثبت شرکت در خارج از کشور را دارند، قصد دارند همان جا نیز زندگی کنند. با ثبت شرکت و برآوردن ضوابط و شرایط مورد نظر کشور مقصد، متقاضی می‌تواند اجازه کار خود را پس از مدتی به اقامت دایم آن کشور تبدیل نماید تا با امنیت خاطر بیشتر همراه با خانواده‌اش به آن کشور نقل‌مکان کند.
  • مزیت دیگری را که می‌توان برای ثبت یک شرکت در خارج برشمرد، توسعه تجارت یک فرد خارج از زادگاه خود می‌باشد. ثبت نمایندگی یا شعبه‌ای از یک کسب‌وکار موفق در خارج از کشور می‌تواند در کنار مزیت کسب اقامت، سود اقتصادی نیز در پی داشته باشد. به همین دلیل، معمولاً یک صاحب شرکت کشوری را انتخاب می‌کند که کسب‌وکار مورد نظرش در آن رونق مناسبی داشته باشد. وکلای بین‌المللی اینجا نیز بهترین راهنما برای انتخاب کشور و نوع شرکت ثبت شده خواهند بود.
  • از مزایای ثبت شرکت در خارج از کشور، به انجام رساندن ایده‌هایی است که در کشور زادگاه متقاضی امکان پیشرفت آن وجود ندارد. بسیاری از افرادی که در یک کشور توسعه‌یافته بهترین استارتاپ‌ها را راه‌اندازی کرده‌اند، بومی آن کشور نبوده و از کشوری دیگر آمده‌اند. در صورت دارا بودن یک ایده مناسب و نو می‌توان با ثبت شرکت در خارج، به مزایایی از قبیل حمایت دولتی یا خصوصی در آن کشور نیز دست یافت.

موارد فوق تنها بخشی از مزایای ثبت شرکت در خارج از کشور است. هر کشوری بسته به شرایط اقتصادی و اجتماعی خود مزایای مخصوص به خود را برای متقاضی به همراه خواهد آورد. سیستم آموزشی و بهداشتی بسیاری از کشورهای توسعه یافته می‌تواند انگیزه مناسبی برای ورود و زندگی به یک کشور از طریق ثبت شرکت و تأسیس یک کسب‌وکار باشد.

هزینه ثبت شرکت در کشورهای مختلف

برای ثبت شرکت در خارج از کشور، بسته به کشور مورد نظر، نوع فعالیت بیزینس و نیز نوع شرکت انتخابی هزینه ثبت متفاوت خواهد بود. به طور کلی می‌توان اظهار نمود که مبلغ اولیه برای ثبت شرکت معمولاً خیلی گران نیست. البته باید توجه داشت که ثبت یک شرکت به تنهایی سود و فایده‌ای برای ثبت‌کننده نخواهد داشت. آغاز فعالیت و سرمایه اولیه برای شرکت است که متقاضی را در مسیر اخذ مزایا از این شرکت قرار خواهد داد. همچنین، همان طور که پیش از این ذکر شد، برای انتقال هزینه ثبت شرکت در خارج از کشور، نیاز به کارت‌های پرداخت بین‌المللی مانند ویزا کارت یا مستر کارت می‌باشد. برخی از کشورها نیز برای ثبت شرکت گاهی افتتاح حساب بانکی در آن کشور را نیز از شروط اولیه ثبت شرکت قرار می‌دهند. برای مثال، هزینه ثبت شرکت در کانادا را در شرایط مختلف آن به اختصار توضیح خواهیم داد تا از هزینه ثبت شرکت در این کشور محبوب بین شهروندان ایرانی بیشتر آگاه شوید:

شرایط برای ثبت شرکت در کانادا برای شهروندان یا مقیم کانادا و افراد خارجی متفاوت است. به صورت طبیعی، افراد کانادایی گزینه‌های بیشتری نسبت به افرادی دارند که بدون اقامت یا پاسپورت کانادا قصد ثبت شرکت در این کشور را دارند. همچنین، قوانین فدرال و استانی کانادا جهت ثبت شرکت و راه‌‌اندازی یک کسب‌وکار متغیر می‌باشد و بسته به نوع بیزینس و انتخاب سرمایه‌گذار می‌تواند متفاوت باشد. هزینه ثبت شرکت در کانادا گران نیست و بسته به مکان انتخاب شده توسط متقاضی اندکی متفاوت است. به طور تقریبی هزینه ثبت شرکت در کانادا حدود 200 تا 250 دلار کانادا می‌باشد. این امر می‌تواند به صورت آنلاین نیز انجام پذیرد.

برای ثبت شرکت در کانادا، علاوه بر هزینه دولتی و حقوقی ثبت، حداقل سرمایه‌ای نیز برای تأسیس کسب و کار مورد نیاز است. این سرمایه با توجه به نوع شرکت و زمینه فعالیت آن متفاوت می‌باشد. با این حال، اگر متقاضی بخواهد به صورت تقریبی برای ثبت یک شرکت و کسب و کار کوچک در کانادا اقدام نماید، به حداقل 70 تا 200 هزار دلار کانادا همان اول کار لازم خواهد داشت. این میزان سرمایه به عنوان سرمایه اولیه شرکت در حساب بانکی شرکت حفظ خواهد شد.

ثبت شرکت در کشور خارجی

مراحل ثبت شرکت در خارج از کشور

برای ثبت شرکت در خارج از کشور، ابتدا باید مقصد و نوع فعالیت مورد نظر را مشخص نمود. بسیاری از افراد برای ثبت شرکت و ادامه یا تأسیس فعالیت اقتصادی خود کشوری را مدنظر دارند. اما، عده‌ای نیز احتیاج به راهنمایی کارشناسان مجربی خواهند داشت تا بسته به شرایط متقاضی بهترین گزینه‌ها را پیش روی او بگذارد. انتخاب نام شرکت یکی از مهم‌ترین مراحل ثبت شرکت در خارج از کشور می‌باشد. قوانین انتخاب نام شرکت در هر کشور متفاوت است و سخت‌گیری زیادی روی آن انجام می‌شود. برای مثال، نزدیکی اسم به برندهای معتبر و معروف دنیا به هیج وجه مورد قبول نخواهد بود و نیز نامی که به شرکت‌های بومی آن کشور نزدیک باشد. مرحله بعد، جمع‌آوری مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت بسته به کشور انتخابی و نوع فعالیت در آن می‌باشد. لازم به ذکر است که هر مدرک درخواستی از سوی کشور مقصد باید به زبان آن کشور یا انگلیسی ترجمه و مورد تأیید مراجع ذی‌صلاح رسیده باشد.

  • پس از تکمیل مدارک و ارسال آن یا به صورت فیزیکی و یا الکترونیکی، نوبت به انتقال هزینه ثبت شرکت می‌باشد که از طریق درگاه بانکی و توسط کارت‌های پرداخت بین‌المللی انجام خواهد پذیرفت. با انتقال مبلغ و کامل بودن مدارک، شرکت متقاضی به ثبت قانونی در کشور مورد نظر رسیده و رسیدهای قانونی آن برای متقاضی یا وکیل او ارسال خواهد شد. برای روشن شدن طی مراحل ثبت شرکت در خارج از کشور، باز هم این فرآیند را در کشور کانادا به طور مختصر توضیح خواهیم داد:
  • هر فرد خارجی که تمایل دارد یک کسب‌وکار را در کشور کانادا به ثبت برساند، ابتدا و پیش از هرگونه اقدامی باید ایالت مورد نظر خود را از بین 13 ایالت موجود در کانادا انتخاب نماید. این امر باید بر اساس نیاز ایالت مشخص شده به کسب‌وکار متقاضی انجام پذیرد و همچنین قوانین مربوط به آن ایالت.
  • بعد از انتخاب مکان مورد نظر، متقاضی باید یک نام تجاری برای کسب و کار تازه تأسیس خود انتخاب نماید که مورد تأیید دولت کانادا قرار بگیرد.. متقاضی ثبت شرکت در کانادا می‌تواند برای انتخاب نام مناسب و مورد تأیید کسب‌وکار خود، با صرف هزینه‌ای، از یک سیستم آنلاین که برای این امر در نظر گرفته شده است، استفاده کند.
  • سپس، در صورتی که متقاضی بخواهد به این کشور نقل‌مکان کرده و شرکت خود را تأسیس نماید، با توجه به زمینه کاری مورد نظر، باید با دارا بودن یک ایده مناسب، یک طرح تجاری کامل تهیه کند تا به تأیید دولت کانادا برسد. برای تهیه این طرح بهتر است تا با وکلای مجرب مشورت شود تا طرح پیشنهادی مورد پذیرش قرار بگیرد.

هر فرد خارجی برای ثبت شرکت در کانادا 4 گزینه در اختیار خواهد داشت:

  1. ثبت شرکت به صورت مسئولیت محدود
  2. ثبت شرکت به عنوان مالک شخصی
  3. ثبت شرکت به صورت مشارکتی
  4. ثبت شرکت به عنوان شعبه‌ای از یک کسب و کار

مشاوره ثبت شرکت در خارج

سال‌ها تجربه در امور حقوقی بین‌المللی، مجموعه «اندویزا» را یکی از مطمئن‌ترین و مجرب‌ترین مجموعه‌ها در زمینه ثبت شرکت در کشورهای مختلف تبدیل کرده است. ارتباط و همکاری با وکلای بین‌المللی در اکثر کشورهای توسعه‌یافته دنیا از مزایای خدمات مجموعه ما برای ثبت شرکت در خارج از کشور خواهد بود. برای مشاوره و راهنمایی‌های بیشتر می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

جمع بندی

با توجه به مطالب ذکر شده در فوق مشخص شد که یکی از روش‌های مهاجرتی به کشوری دیگر می‌تواند با ثبت شرکت در آن کشور آغاز شود. و همچنین معلوم شد که برای گسترش یا تأسیس کسب‌وکار خود می‌توانید از ثبت شرکت در کشورهای پیشرفته استفاده کرده تا از مزایای اقتصادی این امر بهره ببرید. باز هم لازم به ذکر این نکته است که بدون مشورت با وکلا و کارشناسان مجرب چنین امر پیچیده‌ای به موفقیت نزدیک نخواهد بود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *