فرق دومینیکن و دومینیکا

تفاوت دومینیکا و دومینیکن

بسیاری از مواقع شباهت اسمی بین دو کشور همه را در تشخیص آنها به اشتباه می‌اندازد. مخصوصاً اگر این دو کشور در یک منطقه جغرافیایی واحد قرار داشته باشند. در اروپا و منطقه بالکان دو کشور لتونی و لیتوانی این وضعیت را دارند. در حوزه کارائیب، واقع در قاره آمریکا نیز دو کشور وجود دارند که اغلب اوقات تشابه اسمی آنها دردسرساز می‌گردد. یکی از آنها جزیره «دومینیکا» است و دیگری «جمهوری دومینیکن». این دو کشور با تفاوت‌های بسیار، اما در یک منطقه قرار دارند و معمولاً باعث می‌شوند آنها را با هم اشتباه بگیرند.

در این مقاله مختصر، می‌کوشیم تفاوت‌های عمده این دو کشور که نام‌های  تقریباً مشابه دارند را با هم مقایسه کرده و آن کشوری که بیشتر مورد توجه شهروندان ایرانی است را نیز مشخص کنیم. کشور دومینیکا با راه‌اندازی برنامه اخذ تابعیت خود از طریق سرمایه‌گذاری، بیشتر مورد توجه افراد خارجی ثروتمند در دنیا بوده است. سرمایه‌گذاران ایرانی نیز چند سالی می‌شود که به این برنامه مهاجرتی روی خوش نشان داده و از ان استقبال کرده‌اند.

فرق دومینیکن و دومینیکا چیست؟

کشور دومینیکا با نام لاتین Commonwealth of Dominica جزیره‌ای کوچک در حوزه دریای کارائیب است که بین دو جزیره تحت حمایت فرانسه، یعنی جزایر مارتینیک و گوادالوپ، واقع شده است. اما کشور جمهوری دومینیکن با نام لاتین Dominican Republic که آن هم در دریای کارائیب قرار دارد، در شمال حوزه کارائیب و در همسایگی کشور هائیتی واقع شده است. از لحاظ وسعت و جمعیت، تفاوت‌های بسیاری را مشاهده می‌کنیم. کشور دومینیکا با وسعت 750 کیلومتر مربع تنها حدود 73 هزار نفر جمعیت دارد. از سوی دیگر، جمهوری دومینیکن از نظر مساحت، دومین کشور وسیع حوزه کارائیب پس از کشور کوبا به شمار می‌رود. مساحت این کشور حدود 49 هزار کیلومتر مربع است و جمعیت آن به طور تقریبی 11 میلیون نفر را شامل می‌گردد.

پایتخت دومینیکا «روسو» نام دارد و با حدود 15 هزار نفر بزرگترین شهر این کشور به حساب می‌آید. نام پایتخت جمهوری دومینیکن «سانتو دومینگو» است و بیش از یک میلیون نفر جمعیت داشته و حدود یک دهم مساحت کشور را تشکیل می‌دهد. زبان رسمی جزیره کوچک دومینیکا انگلیسی است و دو زبان بومی این کشور و فرانسوی نیز در آن استفاده می‌شود. اما، به دلیل این که جمهوری دومینیکن تا اواسط قرن نوزدهم میلادی تحت استعمار کشور اسپانیا قرار داشت، مردم این کشور به زبان اسپانیولی صحبت می‌کنند.

از لحاظ اقتصادی، دومینیکا همواره به صادرات کشاورزی خود و به تازگی به گردشگری و بازار مالی خود متکی بوده است. در حالی که، جمهوری دومینیکن سال‌ها می‌شود که پایگاه شرکت‌های معتبر بین‌المللی است و سانتو دومینگو پایتخت این کشور که کاملاً یک شهر پیشرفته به شمار می‌رود، میزبان بسیاری از بانک‌ها و سازمان‌های معتبر جهانی است. بنا بر این، کشور دومینیکا که تازه به این بازار بین‌المللی پیوسته است، اقتصاد کوچکتری نسبت به جمهوری دومینیکن دارد.

رژیم سیاسی در جزیره دومینیکا پارلمانی بوده و نخست‌وزیر شخص اول کشور به شمار می‌رود. در این کشور مردم به طور مستقیم نمایندگان پارلمان را انتخاب کرده و رییس حزب پیروز نخست‌وزیر خواهد شد. البته، باید در نظر داشت که این کشور همچنان تحت‌الحمایه بریتانیا می‌باشد. در جمهوری دومینیکن، همانطور که از نامش پیداست، بالاترین رده سیاسی در کشور رییس‌جمهور می‌باشد که مستقیم توسط مردم انتخاب می‌گردد.

پاسپورت دومینیکا

از ابتدای قرن جاری میلادی، نام کشور دومینیکا (Commonwealth of Dominica) در دنیا بیشتر سر زبان‌ها افتاده است. دلیل آن برنامه‌های اعطای تابعیت این کشور از طریق سرمایه‌گذاری است. همچنین، چند سالی می‌شود که با قوانین جدیدی که باعث می‌شود سرمایه‌های خارجی که به دومینیکا انتقال می‌یابند معاف از مالیات باشند، ثروتمندان از سرتاسر دنیا نظرشان به این کشور بیشتر جلب شده است.

اما، یکی از مزایای اخذ تابعیت دومینیکا شاید هنوز اعتبار بالای پاسپورت این کشور در بین کشورهای دنیا باشد. در رتبه ‌بندی پاسپورت‌های کشورهای دنیا در سال 2021، ارزش پاسپورت دومینیکا با کسب رتبه 37 و اجازه سفر به حدود 140 کشور دنیا بدون اخذ ویزا (یا گرفتن ویزای فرودگاهی) نسبت به سال‌های گذشته در این آمار سیرصعودی داشته است. کشورهای حوزه شینگن (26 کشور)، انگلستان، هنگ‌کنگ و قبرس مهمترین مقصدهایی می‌باشند که با پاسپورت دومینیکا می‌توان بدون اخذ ویزا به آنها سفر کرد.

پرچم دومینیکا

پاسپورت دومینیکن

به دلیل ثبات اقتصادی و سیاسی در جمهوری دومینیکن، پاسپورت این کشور نیز مانند کشور دومینیکا از اعتبار بالایی برخوردار است. در آخرین رتبه بندی قوی‌ترین پاسپورت‌های دنیا، در سال 2021، پاسپورت جمهوری دومینیکن رده 33 جدول را اشغال نموده است. دارندگان پاسپورت جمهوری دومینیکن، بدون اخذ ویزا و یا با گرفتن ویزای فرودگاهی می‌توانند به 143 کشور در دنیا سفر کنند. این کشور، از لحاظ ارزش پاسپورت، فقط 4 رتبه بالاتر از کشور دومینیکا قرار دارد.

پرچم دومینیکن

جمع بندی

شباهت نام کشورها، مخصوصاً اگر در یک منطقه واحد از دنیا قرار گرفته باشند، می‌تواند معمولاً باعث اشتباه افرادی از سرتاسر دنیا شود که می‌خواهند اطلاعاتی از یکی از این دو کشور را کسب نمایند. در حال حاضر، برای شهروندان ایرانی، بین این دو کشور، جزیره دومینیکا (Commonwealth of Dominica) از اهمیت بیشتری برخوردار است. این کشور از سال 1993 برنامه مهاجرتی خود از طریق سرمایه‌گذاری را به سرمایه‌گذاران خارجی در دنیا ارائه نموده است. از مزایای اصلی این برنامه می‌توان به عدم دریافت مالیات از سرمایه‌های ورودی به این کشور، اعتبار بالای پاسپورت آن و نیز عدم حضور فیزیکی برای اخذ تابعیت دومینیکا را برشمرد.

برای اطلاعات بیشتر درباره برنامه‌های اخذ پاسپورت دومینیکا از طریق سرمایه‌گذاری می‌توانید با کارشناسان مجرب ما در مجموعه «EndVisa» تماس گرفته یا ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *