تغییرات مهم در برنامه «ویزای طلایی» پرتغال از سال 2022

ویزای طلایی پرتغال

کشور پرتغال دارای یکی از خوشنام‌ترین برنامه‌های اقامتی از طریق سرمایه‌گذاری در دنیا می‌باشد. «ویزای طلایی» پرتغال از زمان راه‌اندازی آن، یعنی از سال 2012، بیش از 27 هزار سرمایه‌گذار را جذب این کشور نموده که به محبوب‌ترین در نوع خود تبدیل شده است.

با این حال، دولت پرتغال به تازگی تغییرات چشمگیری را برای برنامه ویزای طلایی خود اعلام نموده که ممکن است برخی از سرمایه‌گذاران خارجی را از مزایای حال حاضر این برنامه مانند هزینه مناسب و انعطاف آن از اول ژانویه 2022 محروم سازد.

ویزای طلایی پرتغال چیست؟

ویزای طلایی پرتغال یک مسیر محبوب به شمار می‌رود که از طریق آن سرمایه‌گذاران خارجی و خانواده آنها که حائز شرایط پذیرفته شدن در این برنامه هستند را به اقامت دایم پرتغال می‌رساند. مزایا و گزینه‌های مناسب برنامه ویزای طلایی پرتغال در حال حاضر شامل موارد زیر می‌باشند:

  • خرید هر ملکی با حداقل هزینه 500 هزار یورو؛
  • خرید یک ملک نوسازی شده که از ساختن آن 30 سال یا بیشتر گذشته باشد با مبلغ 350 هزار یورو؛
  • خرید یک ملک بازسازی شده در منطقه‌ای با جمعیت کم که از ساخت آن 30 سال یا بیشتر گذشته باشد با قیمت 280 هزار یورو؛
  • و یا سرمایه‌گذاری 350 هزار یورو در یک سازمان مالی.

ویزای طلایی به دارنده آن اجازه می‌دهد تا در کشور پرتغال زندگی کرده، تحصیل نماید و شغل داشته باشد، در حالی که دارای این حق نیز باشد که با برآوردن شرایط تعیین شده از سوی دولت، شهروندی این کشور و در نتیجه شهروندی اتحادیه اروپا را به دست آورد. این موضوع زمانی اتفاق خواهد افتاد که فرد دارای ویزای طلایی طی 5 سال حداقل 7 روز را در هر سال داخل کشور پرتغال سپری نماید و بتواند وابستگی خود را به این کشور نشان داده، مانند فراگیری مقدماتی زبان پرتغالی.

تغییرات جدید چه خواهند بود؟

دولت پرتغال طی یک فرمان که روز 13 جولای 2021 صادر نمود، اعلام کرد که قوانین تغییرات برنامه اقامتی از طریق سرمایه‌گذاری از ابتدای ژانویه 2022 اعمال خواهد شد. این تغییرات در دو دسته انجام می‌شوند؛ از لحاظ مکانی و از نظر  مالی. اولین تغییر در گزینه خرید املاک اعمال می‌گردد و دومین تغییر در گزینه سرمایه‌گذاری در بخش سازمان‌های مالی.

  • تغییرات مکان سرمایه‌گذاری

از اول ژانویه سال 2022، خرید محل اقامت برای سرمایه‌گذاران خارجی در مناطقی مانند؛ لیسبون، پورتو و الگاروه واقع در جنوب پرتغال دیگر برای اخذ ویزای طلایی امکان پذیر نخواهد بود. این امر بدین معناست که سرمایه‌گذاران از آن پس باید برای خرید ملک در منطقه‌های خودمختار آزورس و مادی‌یرا و یا در بخش‌های مرکزی کشور پرتغال جستجو کنند. دولت پرتغال به دنبال تشویق سرمایه‌گذاران خارجی است تا به طور مستقیم در مناطق روستایی این کشور املاک و مستغلات خریداری نمایند.

این تغییر در برنامه می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد، از آنجا که حدود 90 درصد از تمامی متقاضیان این برنامه در سال گذشته برای اخذ ویزای طلایی پرتغال در شهرهای لیسبون، پورتو و الگاروه اقدام به خرید ملک نموده‌اند. با این وجود، همچنان آن دسته از سرمایه‌گذاران خارجی که قصد دارند در شهرهای مهمی چون پورتو و لیسبون ملک بخرند و ویزای طلایی دریافت نمایند تا پایان سال جاری میلادی وقت دارند درخواست خود را برای بررسی مدارک به کشور پرتغال ارائه نمایند، ولی هرچه زودتر باید این کار را انجام دهند.

  • تغییرات در میزان سرمایه‌گذاری

در حالی که حداقل هزینه برای خرید یک ملک همچنان ثابت خواهد ماند، برای گزینه سرمایه‌گذاری در سازمان‌های مالی که حدود 10 درصد از متقاضیان در سال گذشته این گزینه را انتخاب کرده‌اند، هزینه افزایش خواهد یافت و از 350 هزار یورو به 500 هزار یورو صعود خواهد کرد. دقیقاً به همان مقداری که باید برای خرید یک ملک پرداخت نمود.

این گزینه همچنان مزایای خود را برای سرمایه‌گذاران خواهد داشت:

  • بررسی مستقیم برنامه بدون نیاز به سفر به پرتغال و راستی‌آزمایی پرونده متقاضی برای ثبت درخواست وی جهت اخذ ویزای طلایی؛
  • در اختیار داشتن گزینه‌های سرمایه‌گذاری برای متقاضی در موارد گوناگون که می‌تواند منجر به راهبردهای سودآور مالی شود؛
  • هزینه‌های جانبی کمتر نسبت به انتخاب گزینه خرید ملک؛ بدون هزینه‌های محضری خریدن یک ملک و نیز بدون پرداخت مالیات.

آن دسته از افرادی که هنوز می‌خواهند مزایای فوق را با 350 هزار یورو به دست آورند بهتر است تا پایان سال جاری میلادی اقدام به درخواست خود نمایند.

چرا باید پیش از اجرای تغییرات جدید اقدام به سرمایه‌گذاری نمود؟

در حالی که ویزای طلایی پرتغال همچنان با وجود تغییرات اساسی در آن باقی مانده و مانند سابق محبوب می‌ماند، خرید ملک در حال حاضر می‌تواند باعث شود که متقاضی در یک شهر خوش‌نام‌تر مانند لیسبون یا پورتو بتواند ملکی خریده و از طریق آن ویزای طلایی خود را بگیرد.

بازار خرید خانه در هر دو شهر لیسبون و پورتو پررونق خواهد ماند، در حالی که خریداران خارجی از طریق ویزای طلایی تنها 6 درصد از تمامی سهم بازار خانه‌های لوکس این دو شهر را خریداری کرده‌اند؛ با این حال از سال بعد باید از این شهرهای مهم کشور پرتغال چشم بپوشند. خارجی‌ها و بومی‌های پرتغال به خرید و زندگی در شهرهای لیسبون و پورتو ادامه خواهند داد، با این تضمین که بازار خرید املاک در این مناطق ثابت خواهند ماند.

املاک منطقه الگاروه نیز همچنان یک خرید بالقوه برای خرید است، چون هنوز بهترین مقصد برای صرف وقت در تعطیلات هم برای خارجی‌ها و هم برای بومی‌های پرتغال به حساب می‌آید، و در عین حال ارزش این منطقه شاهد رشد نیز خواهد بود.

از طرف دیگر، خرید ملک در شهرهای ذکر شده می‌تواند برای خریدار آن از طریق اجاره دادن ملک سودآوری خوبی نیز در پی داشته باشد. خریدار ملک از طریق ویزای طلایی می‌تواند طی 5 سالی که باید خانه را در تملک خود نگاه دارد آن را با قیمت مناسب اجاره داده و حداقل هزینه اولیه مهاجرت خود را پس از این مدت دوباره به حساب خود بازگرداند. همچنین می‌تواند هرگاه تمایل داشت از این ملک برای استفاده شخصی خود استفاده نموده و لذت حضور در یک کشور زیبا را حس کند.

چگونه باید برای اخذ ویزای طلایی پرتغال اقدام نمود؟

از آنجا که برای اخذ ویزای طلایی پرتغال مراحل پیچیده‌ای در انتظار متقاضی است، حتماً باید از طریق یک شرکت و وکلای مجرب برای رسیدن به این ویزای باارزش اقدام به درخواست نمود. مراحل آماده سازی مدارک و مهم‌تر از آن خرید یک ملک با اطمینان خاطر تنها از طرف کارشناسان باتجربه مقدور می‌باشد.

مجموعه «EndVisa» با سال‌ها تجربه در امور مهاجرت و حقوقی و همچنین با در اختیار داشتن وکلای مجرب بین‌المللی می‌تواند خیال هر سرمایه‌گذاری را برای اخذ اقامت و خرید ملک در کشور پرتغال آسوده نماید.

برای اطلاعات بیشتر و راهنمایی درباره چگونگی اخذ ویزای طلایی پرتغال هر چه سریع‌تر با کارشناسان ما تماس بگیرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *