اقامت سرمایه‌گذاری آمریکا

اخذ اقامت سرمایه گذاری آمریکا

سرمایه‌گذاری در آمریکا و اخذ اقامت سرمایه گذاری آمریکا این کشور از این مسیر شاید رؤیای هر سرمایه‌گذار ایرانی در حال حاضر باشد. اقامت سرمایه گذاری آمریکا در شرایطی که ورود به ایالات متحده آمریکا حتی به صورت توریستی تقریباً غیرممکن به نظر می‌رسد، گزینه بسیار مناسبی برای شهروندان ایرانی که از سرمایه کافی برخوردارند، به شمار می‌آید.

طی سال‌های اخیر همواره برنامه‌های متنوعی برای اخذ اقامت و داشتن بهترین سرمایه گذاری در آمریکا وجود داشته است. در برخی روش های اخذ اقامت نیازی به سرمایه‌گذاری هم نیست. ویزای تحصیلی، ازدواج و ویزای کار جزو گزینه‌هایی به حساب می‌آمده که محبوب ایرانی‌ها بوده است. اما، چند سالی می‌شود که به دلایل سیاسی مسیر کسب اقامت آمریکا یا همان گرین‌کارت برای شهروندان ایرانی تقریباً غیرممکن شده است. با این حال، برنامه اقامت سرمایه گذاری آمریکا از محدودیت‌های کمتری برای ورود به این کشور برخوردار است. دولت آمریکا، همچنان پرونده‌ اقامتی از طریق سرمایه‌گذاری را حتی برای سرمایه‌گذاران ایرانی مورد بررسی قرار می‌دهد.

بهترین سرمایه‌گذاری در آمریکا

در شرایط موجود و مسیرهای رسیدن به اقامت آمریکا از طریق سرمایه گذاری، ویزای eb5 بهترین سرمایه گذاری در آمریکا می‌باشد. عدم پیچیدگی و فرآیند مشخص این برنامه اقامتی، آن را بین سرمایه‌گذاران خارجی محبوب کرده است. بنابراین، بهترین سرمایه‌گذاری در آمریکا گزینه ویزای eb5 به حساب می‌آید که در ادامه این مقاله درباره شرایط و هزینه‌های ویزای کارآفرینی و همچنین ویزای eb5 به طور کامل توضیح خواهیم داد.

اگر علاقه مند به اخذ اقامت سرمایه گذاری هستید پیشنهاد میکنیم این مطلب را هم بخوانید: اقامت سرمایه گذاری پرتغال

روش‌های اخذ اقامت سرمایه گذاری آمریکا

تابعیت آمریکا برای سرمایه‌گذاران ایرانی که به دنبال بهترین سرمایه گذاری در آمریکا هستند، گزینه‌ای رؤیایی به حساب آمده و فرصت‌های کسب سود و شرایط اقتصادی آمریکا هر هزینه‌ای را در ذهن سرمایه‌گذار توجیه می‌نماید. در حال حاضر، اخذ اقامت سرمایه گذاری آمریکا برای افراد خارجی از دو مسیر امکان‌پذیر می‌باشد. روش اول که ویزای کارآفرینی نام دارد مراحل پیچیده و خاص خود را خواهد داشت و در شرایط فعلی به شهروندان ایرانی تعلق نمی‌گیرد. روش دوم، برنامه اخذ ویزای سرمایه‌گذاری در آمریکا می‌باشد که به ویزای eb5 شناخته می‌شود.

اقامت آمریکا از طریق ویزای کارآفرینی

همان طور که در بالا ذکر شد، این ویزا در حال حاضر به شهروندان ایرانی تعلق نخواهد گرفت. قوانین مربوط به این نوع ویزا، به فرد سرمایه‌گذار خارجی اجازه می‌دهد تا با تأسیس یک کسب‌وکار قانونی در خاک آمریکا اقامت این کشور را برای خود و خانواده‌اش دریافت نماید. شرایط و ضوابط تعیین شده توسط دولت آمریکا باید توسط متقاضی اخذ اقامت سرمایه گذاری آمریکا رعایت شود تا کارت اقامت برای وی صادر شود. رشته‌های شغلی محدودی می‌باشند که یک فرد خارجی با سرمایه‌گذاری در آنها می‌تواند پرونده خود را به جریان بیاندازد.

میزان سرمایه، سابقه شغلی در زمینه مربوطه، مدرک تحصیلی متناسب با کسب‌وکار انتخابی و استخدام تعدادی از شهروندان آمریکایی تنها بخشی از شرایط کسب اقامت از طریق کارآفرینی می‌باشد. لازم به ذکر مجدد است که سرمایه‌گذارانی که پاسپورت ایرانی دارند، نمی‌توانند برای اقدام در این برنامه جهت اخذ اقامت آمریکا در شرایط فعلی اقدام نمایند. اقامت آمریکا از طریق سرمایه گذاری همچنان فقط از طریق ویزای eb5 با دارا بودن شرایطی امکان‌پذیر است.

اخذ ویزای سرمایه گذاری آمریکا eb5

ویزای سرمایه گذاری آمریکا eb5

ویزای سرمایه گذاری آمریکا eb5 در سال 1990 برای اولین بار توسط مجلس ایالات متحده آمریکا تصویب شد و طی قوانین مربوط به آن اعلام شد که هر فرد سرمایه‌گذار خارجی با رعایت ضوابط و شرایطی و نیز با صرف هزینه‌ای مشخص در خاک ایالات متحده می‌تواند اقامت سرمایه‌گذری آمریکا را به دست آورد. به فرد سرمایه‌گذار در صورت انجام شرایط تعیین شده اقامت دائم آمریکا که «گرین کارت» نیز نامیده می‌شود، اعطا خواهد شد. با این حال، برای رسیدن به ویزای سرمایه گذاری آمریکا eb5، مسیر ساده‌ای پیش پای متقاضی نخواهد بود. در ادامه به قوانین و ضوابط اخذ ویزای eb5 به عنوان بهترین سرمایه گذاری در آمریکا به صورت گام به گام اشاده خواهیم کرد.

اگر علاقه مند به اخذ اقامت سرمایه گذاری هستید پیشنهاد میکنیم این مطلب را هم بخوانید: اقامت سرمایه گذاری یونان

مراحل اخذ ویزای گرین کارت سرمایه‌گذاری

مراحل اخذ ویزای سرمایه‌گذاری آمریکا پیچیده و زمان‌بر خواهد بود. اجرای تمامی ضوابط مشخص شده از سوی دولت آمریکا است که در نهایت متقاضی را به اقامت دائم این کشور خواهد رساند. عدم رعایت شرایط و ضوابط ذیل در هر مرحله باعث رد پرونده وی خواهد شد.

در مرحله اول، سرمایه‌گذار خارجی ابتدا باید پروژه متناسب با شرایط خود را انتخاب نماید. این پروژه‌ها که از سوی مراکز ایالات محلی حمایت می‌شوند، در دسترس سرمایه‌گذاران قرار دارند. چنین گزینه‌هایی بر اساس شرایط مناطقی انتخاب می‌گردند که نیاز به ایجاد شغل و پیشرفت در آنها احساس می‌شود.
در این مرحله دو انتخاب پیش روی متقاضی قرار خواهد داشت تا از بین آنها یکی را گزینش کند:

  1.    تأسیس یک شرکت آمریکایی؛ در این گزینه سرمایه‌گذار می‌تواند مبلغ 1.8 میلیون دلار آمریکا را در یک کسب‌وکار تازه تأسیس در هر کجای کشور آمریکا هزینه کند و یا مبلغ 900 هزار دلار امریکا را در کسب‌وکاری سرمایه‌گذاری کند که توسط دولت انتخاب شده و معمولاً در مناطق روستایی یا کمتر توسعه یافته قرار داشته باشد. همچنین سرمایه‌گذار مؤظف است که حداقل 10 کارمند آمریکایی مورد تأیید را به صورت مستقیم از شرکت خود استخدام نماید. در نهایت، متقاضی اخذ اقامت سرمایه گذاری آمریکا باید به صورت دائم کسب‌وکار خود را مدیریت نماید.
  2. سرمایه‌گذاری در یک منطقه محلی؛ مناطق محلی یا کمتر توسعه یافته به مناطقی گفته می‌شود که اداره مهاجرت و شهروندی آمریکا بر اساس نیاز آنها را انتخاب کرده و در اختیار سرمایه‌گذاران خارجی قرار می‌دهد، تا آنها با صرف هزینه بتوانند موجب پیشرفت این مناطق شوند. با انتخاب این گزینه، متقاضی می‌بایست مبلغ حداقل 900 هزار دلار امریکا را در مناطق از پیش تعیین شده سرمایه‌گذاری کند. همچنین استخدام 10 کارمند آمریکایی به صورت تمام‌وقت، دیگر شرط ضروری برای این برنامه می‌باشد. اما، سرمایه‌گذار با انتخاب این گزینه مؤظف نخواهد بود به صورت دائم بالای سر کسب‌وکار خود باشد.
    لازم به ذکر است که پروژه‌های انتخابی توسط اداره مهاجرت و شهروندی آمریکا می‌تواند هر گونه پروژه ساخت‌وسازی را شامل گردد. برای مثال، ساخمان‌سازی جهت توسعه مناطق روستایی، احداث مراکز گردشگری و یا توسعه آنها و نیز تأسیس مراکز آموزشی در ایالات مختلف آمریکا می‌تواند جزو پروژه‌های در دسترس سرمایه‌گذار خارجی باشد.
    بدیهی است که انتخاب متقاضی اقامت سرمایه گذاری آمریکا در هر یک از پروژه‌ها و حاشیه امن سود آن به عهده خود سرمایه‌گذار بوده و دولت آمریکا برای هیچ‌کدام از گزینه‌های پیشنهادی خود سود و زیانی را پیش‌بینی نخواهد نمود. به طور کلی برنامه ویزای سرمایه گذاری آمریکا eb5 بیشتر از سوددهی مسیری برای اخذ اقامت آمریکا در نظر گرفته می‌شود.

در مرحله دوم پس از انتخاب پروژه، عرضه یک درخواست با نام I-526 به اداره مهاجرت آمریکا می‌باشد. این بخش مهم از فرآیند اخذ اقامت بهتر است توسط وکلای مجرب مهاجرت انجام بپذیرد. مجموعه «EndVisa» با دارا بودن سال‌ها تجربه پرونده‌های حقوقی مهاجرتی در راستای اطمینان بیشتر متقاضی در خدمت سرمایه‌گذاران ایرانی خواهد بود. درخواست I-526 شامل موارد مهمی از شرایط متقاضی سرمایه‌گذار خواهد بود:

  1. متقاضی ویزای سرمایه گذاری آمریکا eb5 باید سرمایه خود را با شواهد به دست آوردن قانونی آن به اداره مهاجرت امریکا نشان دهد.
  2. طرح تجاری جهت سرمایه‌گذاری در پروژه‌های انتخابی توسط دولت آمریکا باید ارائه شود.
  3. متقاضی باید بپذیرد که سرمایه وی تحت وضعیت اقتصادی پروژه قرار داشته و تضمینی بر بازگشت کل سرمایه به او وجود نخواهد داشت.
  4. همچنین سرمایه‌گذار باید تضمین دهد که مبلغ 900 هزار دلاری که پذیرفته است در مناطق تعیین شده در خاک آمریکا هزینه کند را هنگام اعلام اداره مهاجرت و سر وقت به پروژه تزریق کند.

در مرحله سوم و پس از پذیرش درخواست I-526 از سوی اداره مهاجرت و شهروندی آمریکا اخذ اقامت آمریکا به متقاضی و خانواده وی می‌باشد. دقت کنید که این اقامت پس از دو سال تحت شرایط خاصی به اقامت دائم برای سرمایه‌گذار تبدیل خواهد شد.

در مرحله چهارم و نهایی برای اخذ دائم اقامت سرمایه گذاری آمریکا پس از دو سال اقامت اولیه فرا می‌رسد. در صورتی که متقاضی اقامت آمریکا تمامی ضوابط و شرایط تعیین شده را رعایت نماید، با اخذ اقامت دائم آمریکا یا همان گرین کارت می‌تواند از تمامی مزایای زندگی و کار در کشور آمریکا برای خود و خانواده‌اش بهره ببرد.

مدارک لازم اخذ ویزای سرمایه گذاری آمریکا eb5

در اینجا مدارکی که باید متقاضی برای اخذ ویزای سرمایه گذاری آمریکا eb5 فراهم کند را به صورت تیتروار آورده‌ایم. بدیهی است برای آماده کردن هر کدام از این مدارک مشاوره و راهنمایی وکلای مهاجرتی لازم خواهد بود.

  • کپی تمام صفحات پاسپورت سرمایه‌گذار و خانواده او
  • ترجمه رسمی تمام صفحات شناسنامه سرمایه‌گذار و خانواده وی
  • ترجمه رسمی سند ازدواج
  • رزومه کاری سرمایه‌گذار
  • ترجمه رسمی مدارک تحصیلی متقاضی در صورت دارا بودن تحصیلات دانشگاهی
  • ترجمه رسمی گواهی عدم سوءپبشینه سرمایه‌گذار و خانواده وی
  • ترجمه رسمی مدارک شغلی و برگه‌های ثبت شرکت یا مجوز کار
  • ترجمه رسمی و تأیید شده از سوی دادگستری برگه‌های مالیاتی متقاضی
  • موجودی و پرینت گردش حساب یا حساب‌های بانکی سرمایه‌گذار به لاتین
  • ترجمه رسمی اموال غیرمنقول متقاضی از قبیل؛ ملک، زمین یا سهام و اوراق قرضه
  • گواهی از سوی متقاضی به زبان انگلیسی برای اثبات درآمد و کسب سرمایه وی از ابتدای فعالیت تجاری او

نکته مهم: گفتنی است که برای دریافت ویزای سرمایه گذاری آمریکا eb5، علاوه بر مدارک فوق در صورت نیاز احتیاج به فراهم آوردن مدارک بیشتری از سوی متقاضی نیز خواهد بود. همچنین، تمامی مدارک فوق و سایر مدارک احتمالی به تأیید وزارت دادگستری و امور خارج ایران نیز باید برسد.

مزایای اخذ اقامت سرمایه گذاری آمریکا eb5

به طور حتم، مزایای اخذ اقامت سرمایه گذاری آمریکا بر بسیاری از شهروندان ایرانی که می‌خواهند به این کشور مهاجرت نمایند، روشن و واضح است. با این حال، در اینجا مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از برنامه ویزای eb5 را توضیح خواهیم داد:

  • اخذ پاسپورت و شهروندی قدرتمندترین و ثروتمندترین کشور دنیا
  • اجازه زندگی، تحصیل و کار در ایالات متحده آمریکا با تمامی مزایا
  • سرمایه‌گذاری در کشوری با امنیت اقتصادی بالا
  • زمان استاندارد بررسی پرونده (حدود 20 ماه)
  • اخذ اقامت قطعی بدون نیاز به اسپانسر
  • اخذ پاسپورت آمریکا پس از 5 سال زندگی در این کشور
  • عدم نیاز به زندگی در منطقه‌ای که سرمایه‌گذاری انجام شده است
  • اخذ اقامت برای همسر و فرزندان زیر 21 سال متقاضی اصلی
  • عدم نیاز به مدرک زبان
  • در صورت اخذ پاسپورت، سفر به 84 کشور بدون نیاز به ویزا
  • عدم نیاز به مدرک تحصیلی خاص
  • عدم نیاز به تجربه مدیریتی مشخص

با توجه به شرایط مشکل و پیچیده اخذ اقامت سرمایه گذاری آمریکا، و نیز مشکلات سیاسی این کشور با ایران، بدیهی است که فرآیند مراحل اخذ ویزای سرمایه گذاری آمریکا eb5 ساده نخواهد بود. با این حال، مجموعه اندویزا با وکلای مجرب چه در ایران و چه در آمریکا، این فرآیند را برای متقاضیان سرمایه‌گذاری و اخذ اقامت در آمریکا ساده‌تر خواهند کرد.

برای مشاوره و راهنمایی تکمیلی لطفاً با کارشناسان ما تماس بگیرید.