اقامت سرمایه گذاری ترکیه

قوانین جدید اخذ اقامت ترکیه، به خصوص اقامت سرمایه گذاری ترکیه، به رؤیای بسیاری از شهروندان ایرانی برای زندگی در این کشور جامه عمل پوشانده است. فرهنگ مشترک، نزدیکی مسافت و سطح زندگی استاندارد این کشور طی سالیان اخیر ایرانی‌های بسیاری را برای زندگی در ترکیه وسوسه کرده است. جمهوری ترکیه با مرکزیت شهر آنکارا کشوری در مرز قاره آسیا و اروپا به حساب می‌آید. به طوری که استانبول، مهم‌ترین و توریستی‌ترین شهر آن، توسط پل بسفر به دو قسمت اروپایی و آسیایی تقسیم می‌شود. جمعیت ترکیه حدود 83 میلیون نفر در سال 2019 تخمین زده شده است که اکثر این جمعیت در مناطق شهری ساکن می‌باشند. از لحاظ مذهبی حکومت و قانون اساسی ترکیه، با وجود اینکه اکثر مردم این کشور را مسلمانان تشکیل می‌دهند، سکولار است.

شرایط جدید اقامت سرمایه گذاری ترکیه

در صورتی که یک فرد خارجی قصد اقامت بیش از 90 روز را در کشور ترکیه داشته باشد، می‌بایست اقدام به درخواست ویزای اقامت کند. ویزای توریستی یا کوتاه مدت ترکیه تنها 90 روز اعتبار داشته و اقامت بیش از آن توسط مسافر قانونی نمی‌باشد. مسیرهای مختلفی برای اخذ اقامت بلند مدت در کشور ترکیه وجود دارد که اقامت سرمایه گذاری ترکیه، طی یکی دو ساله اخیر پرطرفدارترین آنها به شمار می‌آید. کشور ترکیه از ژانویه 2017 به منظور جذب سرمایه‌گذاران خارجی قوانین مهاجرت را در زمینه خرید ملک وضع کرده و از سال 2018 دو برنامه اقامتی که منجر به اخذ پاسپورت این کشور می‌شوند را راه‌اندازی کرده است.

اما برای اقامت بیش از 90 روز گزینه اجاره ملک در این کشور نیز پیش روی متقاضی خواهد بود. تا قبل از این، با اجاره یک ملک در کشور ترکیه اقامت دو ساله به درخواست‌کننده اعطا می‌شد. در قوانین جدید مهاجرتی ترکیه، اعتبار اقامت به فردی که ملکی را در این کشور اجاره کند به 1 سال کاهش یافته است. این اقامت موقت بوده و ممکن است به دلایلی تمدید نشود. با وجود این که روش‌های متنوعی مانند سایر کشورها متقاضی را می‌تواند به اقامت ترکیه برساند، ولی اقامت سرمایه گذاری ترکیه در حال حاضر سریع‌ترین و مطمئن‌ترین روش به حساب می‌آید.

طبق قوانین جدید کشور ترکیه که از سال 2019 اجرایی شد، متقاضی تابعیت ترکیه برای اخذ پاسپورت این کشور می‌تواند با خرید یک ملک به ارزش حداقل 250 هزار دلار طی مدت کوتاهی اقامت و تابعیت ترکیه را به دست آورد. این مبلغ پیش از این 1 میلیون دلار آمریکا برآورد شده بود. در ادامه با توضیح و شرح برنامه اقامت سرمایه‌گذاری در ترکیه به روند کار، هزینه‌ها و نیز مدارک مورد نیاز اشاره خواهیم کرد.

اگر علاقه مند به اخذ اقامت سرمایه گذاری هستید پیشنهاد میکنیم این مطلب را هم بخوانید: اقامت یونان از طریق سرمایه گذاری

هزینه اقامت ترکیه از طریق سرمایه گذاری

با توجه به روش‌های متنوعی که هر متقاضی می‌تواند اقامت سرمایه گذاری ترکیه را به دست آورد، هزینه‌های متغیری نیز مورد نیاز است. به غیر از گزینه‌هایی از قبیل اقامت ترکیه از طریق ازدواج، کار، تحصیل و تولد فرزند، اقامت ترکیه از طریق سرمایه گذاری تنها راه برای کسب اقامت این کشور و در نهایت اخذ تابعیت ترکیه می‌باشد. در عین حال، اجاره ملک نیز، همان‌طور که پیش از این ذکر شد باعث اقامت کوتاه‌مدت در ترکیه خواهد شد. قیمت اجاره ملک بسته به مکان انتخابی در این کشور متفاوت است ولی تحت ضوابط و شرایط دارای قیمت مشخصی می‌باشد.

در مورد اقامت سرمایه‌گذاری در ترکیه موضوع متفاوت است. از ابتدای سال جاری میلادی دولت ترکیه دو گزینه با شرایط جدید را برای اخذ اقامت سرمایه گذاری ترکیه به افراد خارجی پیشنهاد نموده است. در مورد اول، سرمایه‌گذار می‌تواند مبلغ 500 هزار دلار آمریکا را به صورت سپرده در بانک‌های این کشور به صورت ثابت به مدت زمان مشخصی به ودیعه گذاشته و تابعیت ترکیه را اخذ نماید. این مبلغ پیش از این معادل 3 میلیون دلار آمریکا بود. مورد دوم که گزینه محبوب سرمایه‌گذاران خارجی محسوب می‌شود، خرید یک ملک توسط سرمایه‌گذار به ارزش حداقل 250 هزار دلار آمریکا می‌باشد که به وی اجازه می‌دهد به طور مستقیم تابعیت کشور ترکیه را کسب نماید. تا قبل از قوانین جدید ترکیه، خرید ملک برای اخذ پاسپورت ترکیه برابر با 1 میلیون دلار آمریکا محاسبه می‌شد.

با توجه به گزینه‌های موجود در برنامه‌های اقامتی ترکیه و حتی برنامه سایر کشورهای اروپایی که منجر به اخذ پاسپورت می‌گردند، شاید بتوان با اطمینان اظهار کرد که خرید ملک در ترکیه با قیمت فعلی یکی از بهترین گزینه‌ها برای اخذ پاسپورت دوم در دنیا می‌باشد.

مزایای اقامت سرمایه گذاری ترکیه

برای شهروندان ایرانی که اکثرشان حداقل سالی یک بار به کشور ترکیه به صورت توریستی سفر می‌کنند و با این کشور آشنایی کامل دارند، شاید برشمردن مزایای زندگی در این کشور موضوعی تکراری باشد. با این حال اخذ تابعیت یک کشور با سفر با ویزای توریستی به آن کشور می‌تواند کمی متفاوت باشد. در اینجا مهم‌ترین مزایای اقامت سرمایه گذاری ترکیه که منجر به دریافت شهروندی این کشور می‌شود را تیتروار ذکر خواهیم کرد:

  • مسافت نزدیک به کشورمان ایران
  • تشابه فرهنگی مردم ترکیه با ایران برای سهولت زندگی در این کشور
  • بازار کار پویا و ارتباط اقتصادی با تمام کشورهای دنیا
  • مقصد توریستی بسیاری از گردشگران خارجی
  • استفاده از خدمات درمانی و بیمه کشور ترکیه
  • صدور سریع کارت اقامت و پاسپورت
  • عدم نیاز به اقامت دائم در کشور ترکیه
  • اخذ پاسپورت برای اعضای خانواده (همسر و فرزندان متقاضی اصلی)
  • تحصیل رایگان برای فرزندان
  • امکان افتتاح حساب بانکی بین‌المللی و اخذ مستر یا ویزا کارت
  • کسب رتبه سیزدهمین اقتصاد بزرگ دنیا در سال 2019
  • سفر به 111 کشور دنیا بدون ویزا یا با ویزای فرودگاهی
  • دریافت پاسپورت ترکیه

همان طور که می‌دانیم و در بالا ذکر شد، کسب اقامت ترکیه با پاسپورت این کشور تفاوت خواهد داشت. بسیاری از مزایای شهروندی کشور ترکیه با اخذ اقامت این کشور در دسترس متقاضی نخواهد بود. برای دریافت شهروندی و پاسپورت ترکیه، در حال حاضر، تنها اقامت سرمایه گذاری ترکیه است که سریع و مطمئن سرمایه‌گذار و خانواده وی را به پاسپورت ترکیه و استفاده از تمامی مزایای آن خواهد رساند.

برنامه‌های اقامتی ترکیه، نظیر اقامت از طریق اجاره ملک، ویزای کار، ویزای تحصیل و سایر موارد فرآیندی زمان‌بر و پیچیده پیش پای متقاضی تابعیت ترکیه خواهند گذاشت که تضمینی نیز برای اخذ پاسپورت این کشور نخواهند بود. بسیاری از هم‌وطنان ایرانی ما طی یک دو سال اخیر برای خرید ملک و اخذ تابعیت ترکیه اقدام کرده‌اند. طبق آماری که کشور ترکیه در ابتدای سال 2020 منتشر کرده است، شهروندان ایرانی بیش از هر کشور دیگر در بازار املاک کشور ترکیه سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

اقامت ترکیه از طریق سرمایه گذاری

ارزش و اعتبار پاسپورت ترکیه

ارزش پاسپورت هر کشوری بر اساس استانداردهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی آن کشور ابتدا رتبه‌بندی می‌شود. معیار دیگر برای اعتبار پاسپورت یک کشور، تعداد مقصدهایی در سرتاسر دنیا می‌باشد که هر فرد دارنده آن پاسپورت می‌تواند بدون ویزا به آنها سفر کند. در حال حاضر چندین شرکت و مؤسسه در دنیا وجود دارند که هر سال بر اساس موارد فوق پاسپورت تمامی کشورهای دنیا را رتبه‌بندی می‌کنند. در آخرین آمار اعلام شده از سوی این مؤسسات، پاسپورت کشور ترکیه در رتبه 55 دنیا قرار گرفته است و شهروندان این کشور می‌توانند بدون نیاز به ویزا یا با ویزای فرودگاهی به 111 کشور دنیا سفر کنند.

اگر علاقه مند به دریافت پاسپورت هستید پیشنهاد میکنیم این مطلب را هم بخوانید: پاسپورت دوم ارزان

روش‌های اخذ اقامت ترکیه از طریق سرمایه گذاری

از اوایل سال 2019، دولت کشور ترکیه برنامه‌های مهاجرتی خود مانند اقامت ترکیه از طریق سرمایه گذاری با شرایط جدید اعلام نمود. این برنامه‌ها در راستای جذب بیشتر سرمایه‌گذار خارجی صورت گرفته است و نیز مراحل بررسی پرونده و صدور اقامت را تسهیل نموده است. طی آخرین اعلام نظر کشور ترکیه، اقامت سرمایه‌گذاری در ترکیه از مسیرهای زیر ممکن است:

  • اقامت ترکیه از طریق اجاره ملک
  • اقامت ترکیه از طریق ثبت شرکت
  • اقامت ترکیه از طریق سپرده‌گذاری بانکی
  • اقامت ترکیه از طریق خرید ملک

اقامت سرمایه گذاری ترکیه از طریق اجاره ملک

شهروندان و سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند از طریق اجاره یک ملک مسکونی در کشور ترکیه به اقامت سرمایه گذاری ترکیه دست پیدا کنند. پیش از این، با اجاره ملک در ترکیه، متقاضی می‌توانست اقامت 2 ساله این کشور را اخذ نماید. در قوانین جدید این مدت به 1 سال تقلیل یافته است و پس از آن با رعایت ضوابط و شرایط قابل تمدید خواهد بود. لازم به ذکر است که هیچ‌گونه تضمینی برای تمدید هر دوره از این نوع اقامت وجود نداشته و متقاضی بسته به شرایط خود می‌بایست راه حل‌های مطمئن‌تری را نیز در نظر داشته باشد.

اقامت سرمایه گذاری ترکیه از طریق ثبت شرکت

بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی که تنها قصد اقامت سرمایه گذاری ترکیه را نداشته و می‌خواهند کسب‌وکار خود را نیز ادامه داده یا شرکت جدیدی را تأسیس نمایند، می‌توانند از این روش به اقامت ترکیه دست پیدا کنند. البته شرایط و مدارک مورد نیاز برای اخذ اقامت ترکیه از طریق ثبت شرکت کمی پیچیده و مشکل است. متقاضی باید با فراهم آوردن مدارک لازم تجاری در کشور زادگاه خود و اثبات سرمایه کافی ابتدا برای ثبت شرکت در ترکیه اقدام نماید. با ایجاد یک کسب‌وکار مورد تأیید دولت ترکیه، متقاضی باید ضوابط و شرایطی را رعایت نموده و ثابت کند که بیزینس ثبت شده وی سودآوری اقتصادی داشته و در راستای رشد اقتصادی ترکیه در حرکت است.

این نوع اقامت نیز با شرایط تعیین شده از سوی دولت ترکیه هر چند سال یک بار قابل تمدید می‌باشد؛ و در صورت عدم پذیرش دولت، ممکن است اقامت فرد سرمایه‌گذار پس از مدتی باطل شود.

اقامت ترکیه از طریق سرمایه گذاری و سپرده‌گذاری بانکی

طی اعلام اخیر دولت ترکیه، سرمایه‌گذارانی که قصد اخذ اقامت ترکیه از طریق سرمایه گذاری و همچنین سپرده‌گذاری بانکی را دارند، می توانند با افتتاح یک حساب در یکی از بانک‌های کشور ترکیه و گذاشتن حداقل 500 هزار دلار امریکا در این حساب، به مدتی مشخص، برای خود و خانواده خود اقامت موقت ترکیه را کسب نمایند.

اقامت ترکیه از طریق خرید ملک

مدت زیادی است که دولت کشور ترکیه برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی تلاش می‌کند تا اقتصاد رو به رشد خود را بیشتر تقویت کند. از سال گذشته میلادی، دولت ترکیه با کاهش حداقل سرمایه‌گذاری در بازار املاک و مستغلات توانست تا حدی به خواسته خود جامه عمل بپوشاند. طبق آخرین برنامه‌ اعلامی از سوی دولت ترکیه، هر فرد خارجی که یک ملک را در خاک کشور ترکیه به ارزش حداقل 250 هزار دلار آمریکا خریداری نماید، به طور مستقیم می‌تواند تابعیت این کشور را برای خود و خانواده‌اش در مدت زمانی کوتاه به دست آورد.

رسیدن به پاسپورت ترکیه بدون گذراندن مراحل اقامت سرمایه گذاری ترکیه، مهم‌ترین تفاوت و مزیت این برنامه سرمایه‌گذاری نسبت به برنامه‌های دیگر اقامتی ترکیه می‌باشد. با کاهش مبلغ خرید ملک از سوی دولت ترکیه طی یک سال اخیر، سرمایه‌گذاران خارجی بسیاری که تعداد زیادی از آنها را شهروندان ایرانی تشکیل می‌دهند از این برنامه استقبال به عمل آورده‌اند. پیش‌بینی می‌شود اخذ تابعیت ترکیه از طریق خرید ملک همچنان یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های اقامتی طی سال‌های آتی برای سرمایه‌گذاران ایرانی باشد.

خدمات اقامت ترکیه از طریق سرمایه گذاری در اندویزا

با استقبال بیش از حد از برنامه پاسپورت ترکیه و اقامت ترکیه از طریق سرمایه گذاری از سوی شهروندان هم‌وطن ما، امکان سودجویی و کلاه‌برداری نیز افزایش یافته است. انتخاب وکلا و کارشناسان باتجربه و منصف برای اخذ پاسپورت ترکیه برای متقاضیان پیشنهاد مجموعه «EndVisa» به شما هم‌وطنان عزیز می‌باشد. وکلای مجرب ما در ایران و ترکیه آماده هرگونه مشاوره و راهنمایی و در نهایت اخذ تابعیت کشور ترکیه برای سرمایه‌گذارانی است که همیشه بهترین‌ها را انتخاب می‌کنند. برای کسب اطلاعات تکمیلی و مشاوره جهت خرید ملک و دریافت پاسپورت ترکیه در اسرع وقت با مشاوران ما تماس بگیرید!